Nordisk millardkoncern går målrettet efter flere opkøb i Danmark

Den 2. april slår Ahlsell Danmark dørene op til 24 danske håndværkerbutikker. Ahlsell overtog den store danske virksomhed Sanistål i december 2022, og nu bliver Ahlsell-navnet introduceret over hele landet. Ahlsell Danmark har foretaget yderligere to opkøb i Danmark i 2023, men opkøbene bliver langt fra de sidste. Ambitionen er at gennemføre to-tre opkøb om året.

Det fysiske bevis på, at den svenske milliardkoncern Ahlsell nu for alvor er rykket ind i Danmark, kan ses på koncernens 24 danske håndværkerbutikker efter påske. Butikkerne har hidtil heddet Sanistål, men fremover træder kunderne ind i en Ahlsell-butik. Navneskiftet er et led i Ahlsells store offensiv på det danske marked.

Ahlsell er Nordens største distributører af værktøj, VVS- og elartikler til byggebranchen og industrien, og koncernen ser positivt på udviklingen i Danmark i de kommende år. Den markante vækst skal ske gennem organisk vækst og opkøb.

- Vi går målrettet efter at blive førende på det danske marked, selv om markedet er præget af hård konkurrence. Vi har lagt en ambitiøs vækstplan og har store forventninger til udviklingen i de kommende år. Vores vækstrejse begyndte, da vi overtog Sanistål, og vi vil foretage yderligere opkøb samtidig med, at vi styrker vores eksisterende butikker og vores digitale salgskanaler, siger CEO Claudio Christensen fra Ahlsell Danmark.

I 2023 købte Ahlsell ikke færre end 13 virksomheder i Sverige, Norge og Danmark. To af dem var i Danmark, hvor Ahlsell investerede i KJV A/S, der blandt andet sælger skærende værktøjer, værktøjsmaskiner og automationsløsninger, og Bacher Work Wear, som sælger arbejdstøj. Sidstnævnte handel afventer den endelige godkendelse, for opkøbet er endeligt på plads.

- Vi vil erhverve virksomheder, som enten supplerer eller udvider den eksisterende produktportefølje, eller som giver adgang til nye markeder og kunder. Vi analyserer helt tiden på, hvor vi kan styrke vores forretning, siger Claudio Christensen.

Ahlsell har allerede investeret over 100 mio. kr. i at udvide virksomhedens automatiserede robotlager i Billund. Udvidelsen er et centralt element i Ahlsells opkøbsstrategi, fordi koncernen vil have kapacitet til hurtigt at kunne udvide aktiviteterne i forbindelse med opkøb.

Ahlsell Danmark er en del af den svenske Ahlsell Group, der har en omsætning på ca. 50 milliarder kroner (SEK). Koncernen har næsten 8.000 medarbejdere og flere end 300 håndværkerbutikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Letland, Litauen og Polen.

Øget digitalisering og løft til butikker
Ahlsell Danmarks vækst skal også ske gennem et øget fokus på digitalisering og modernisering af butikkerne. Koncernen har allerede investeret et tocifret millionbeløb i digitalisering i 2022 og 2023, og et tilsvarende beløb bliver anvendt til formålet i 2024. Investeringerne sker blandt andet for at udvikle onlineforretningen, som nu står for omkring 50 procent af omsætningen.

- Vi har en datadrevet tilgang til e-handel og en ambition om at give kunderne den bedste e-handelsoplevelse i branchen. Vi benytter blandt andet kunstig intelligens til at gøre købeoplevelsen endnu bedre for kunderne, for det er et område, hvor vi vil se en betydelig vækst i de kommende år, siger Claudio Christensen.

Kundernes oplevelse i butikker bliver også forbedret markant, for det er ikke kun skiltene på butiksfacaderne, der bliver udskiftet. Butikkerne får ny indretning, og sortimentet bliver udvidet – blandt andet med Ahlsells egne mærkevarer. Ahlsells to butikker i henholdsvis Aabyhøj og Risskov er de første, der har fået et markant løft, mens resten af de fysiske butikker løbende bliver omdannet i de kommende måneder og år. For eksempel åbner en moderniseret Ahlsell-butik med Danmarks største sortiment i Vallensbæk til sommer. Udover 24 håndværkerbutikker råder Ahlsell over to køleteknikbutikker og 11 selvbetjeningsbutikker.

Ahlsell vil også udrulle et 24/7-koncept, som indebærer, at kunderne får adgang til butikkerne døgnet rundt via Ahlsells app. Kunderne kan selv låse sig ind i butikkerne via appen, scanne varer og betale for dem. Derudover har Ahlsell fokus på at binde kundeoplevelsen bedre sammen på tværs af de fysiske butikker og digitale kanaler ved for eksempel at benytte data om kundens adfærd i butikken til at give dem en mere personaliseret oplevelse, når de handler online.