Kunst-toilet til 60.000 støtter FN’s Toiletdag

Når FN under sloganet "We give a shit" markerer International Toiletdag den 19. november, vil den danske byggeri- og industrigrossist Ahlsell støtte formålet med et anderledes toilet.

Når FN under sloganet "We give a shit" markerer International Toiletdag den 19. november, vil den danske byggeri- og industrigrossist Ahlsell støtte formålet med et anderledes toilet.

Den anerkendte kunstner Morten Andersen har malet et toilet, som sættes på auktion til virksomheder og private via Lauritz.com fra 19. november og måneden ud. Toilettet har en markedsværdi på over 60.000 kroner, efter den urbane kunstner har sat sit præg på kummen.

"Desuden vil vi donere 25 kroner pr. solgt toilet på udvalgte modeller fra de tre store toiletproducenter Ifö, Villeroy&Boch og Laufen i perioden fra 19. november og måneden ud," fortæller Produktchef hos Ahlsell, Camilla Dissing.

Ahlsell indgik et partnerskab med organisationen bag toiletdagen sidste år. I den forbindelse blev der indhentet 29.000 kr til mærkedagen.

"Det var første gang, vi lavede kampagnen, så vi satte forventningerne lavt. International Toiletdag er endnu ikke så kendt i Danmark og får i mange tilfælde de fleste til blot at trække på smilebåndet", konstaterer Marketingchef Jan Lambæk Hansen og fortsætter: "Vi vil gerne samle flere penge ind i år, så vi er gået sammen med Morten Andersen om projektet. Han har malet et ganske almindeligt toilet for os. Hans arbejde giver dette specielle 'lærred' en værdi på over 60.000 kroner ifølge Rasmus Fischer fra Galleri Wolfsen, da Mortens værker typisk koster mellem 50.000 - 100.000 kroner. Vi har dog lavet en aftalevurdering med Lauritz.com på 15.000 og lader buddene starte ved 5.000 kroner, så alle kan være med".

Donationen hjælper den tredje verden
Sidste års donation blev overført til toiletorganisationens såkaldte SaniShop-kontor i Cambodia. "Der har pengene bidraget til opretholdelse af to måneders udviklingsaktiviteter, hvor arbejdere er blevet undervist i konstruktionen af simple toiletter til deres lokalsamfund", fortæller Laura Simei, Projektleder hos World Toilet Organization.

Pengene har altså skaffet både jobs samt bedre sanitet til befolkningen i Kampong Chhnang-provinsen, hvor organisationens Cambodia-aktiviteter har base.

Jan Lambæk fortæller, at initiativet bag Den internationale Toiletdag kommer fra Jack Sim i Singapore, som endda er blevet kendt under navnet Mr. Toilet.

"Han har længe arbejdet for at løse verdens sanitære problemer og har oprettet Worldtoilet.org, hvor private og virksomheder kan støtte arbejdet. Det er vi stolte over at være en del af," slutter Marketingchefen.

 

 

Dato: 28. november 2014
Emne: International Toiletdag

Andre artikler