Automater frigiver tid til vigtigere opgaver
Først var han skeptisk, men nu er lagermand Henrik Møller lettet over, at hans arbejdsplads indførte StockMaster automaterne. Siden har det givet ham mere tid til vigtigere opgaver.

"Da jeg hørte, at min arbejdsplads overvejede at indføre StockMaster, blev jeg først irriteret," fortæller Henrik Møller, der er lagermand på Ålsrode Smede- og Maskinfabrik A/S i Grenå. "Jeg syntes, at det greb ind i logistikken og disponeringen af de indkøb, som jeg er ansvarlig for," forklarer han.

Henrik Møller var med til et møde, hvor StockMaster blev præsenteret, og han var derefter med til at beslutte, at fabrikken skulle have konceptet.  I dag er hans skepsis vendt til lettelse, og han kan nævne utallige fordele ved, at StockMaster nu styrer forbrugsvarerne på den travle fabrik. "Mine arbejdsopgaver spreder sig simpelthen hele tiden, og uden StockMaster havde min arbejdsdag slet ikke hængt sammen. Konceptet har lettet mit arbejde rigtig meget, så jeg har fået tid til nye og vigtigere opgaver," siger han.

 

Slut med at være politimand

Han synes bl.a., at det er rigtig smart, at den enkelte medarbejders forbrug bliver registreret, når vedkommende trækker varer i automaten. "Jeg slipper for at være politimand og tage beslutningen om, hvorvidt en medarbejder skal have udleveret et par handsker eller ej. De trækker dem selv i automaten, og man kan se, hvem der har brugt hvad. Jeg er sikker på, at det også vil få forbruget til at falde, og dermed give virksomheden endnu en besparelse," siger Henrik Møller.

Han mener, at registreringen af forbruget har en psykologisk effekt, som vil betyde, at medarbejderne tager et større ansvar og fx bruger handskerne lidt længere tid, inden de trækker et par nye.

 

Forstyrret 100 gange dagligt

Inden fabrikken fik StockMaster, skulle medarbejderne kontakte Henrik Møller, hvis de skulle bruge skæreskiver, handsker, slibebriller, åndedrætsværn osv. "Jeg kunne sagtens bliver forstyrret 100 gange i løbet af en dag, fordi jeg skulle udlevere forskellige forbrugsvarer. Der blev brugt utroligt meget tid på ekspeditioner af nogle meget billige produkter til folkene," siger han.

Henrik Møller kunne sidde og være travlt optaget i telefonen og booke speditioner til udlandet eller skrive fragtbreve, mens en medarbejder stod og trippede ved siden af. "Det var stressende, og samtidig vidste jeg jo, at medarbejderne ikke kunne komme videre med deres arbejde, før jeg havde hjulpet dem," siger han.

 

Tid til vigtigere opgaver

I dag slipper Henrik Møller for de mange afbrydelser, og det er en stor lettelse, fortæller han: "Jeg kan fokusere på nogle andre ting, som er vigtigere, og hvor der er noget at hente rent økonomisk ved fx at lave nogle fornuftigere indkøb eller lignende."Når det handler om genbestilling og genopfyldning af forbrugsvarer til StockMaster automaterne, sker det også helt automatisk, for den del tager Ahlsell sig af.

"Vi har bare skullet bruge noget tid på at finde frem til, hvilke varer, der går mest af, og derfor er oplagte til automaterne. Men ellers går det af sig selv, når først medarbejderne har vænnet sig til, at de ikke længere skal gå til mig, men selv skal trække varerne i automaterne," siger han.

Dato: 12. februar 2016
Emne: StockMaster

Andre artikler