Case-historier: 36% døde varer på lageret

Tænk hvis dit lager var ryddeligt, styret og overskueligt. Sådan er virkeligheden bare ikke hos mange danske industrivirksomheder. I artiklen kan du få indblik i tal fra to af vores kunders konkrete lagre, som de tog sig ud, da vi gik i gang med at optimere dem.

Vores team af medarbejdere, der arbejder med lagerstyringskoncepterne StockMaster og EasySupply, besøger hver uge mange danske industrivirksomheder, og de oplever ofte, at virksomhederne i en eller anden grad har rod på varelageret eller decideret har mistet overblikket. Et rodet lager med mange varenumre, der enten er døde eller har lange omsætningshastigheder, er dyrt for din virksomhed. Uanset om du ser på unødig lagerbinding, spildplads brugt på opbevaringen eller tid brugt på at finde varerne.

 

Erfaringsmæssigt anvendes 20-30% af en virksomheds lagerbeholdning sandsynligvis ikke og opgaven med at rydde op og smide ud bliver ikke nemmere, hvis overblikket er forsvundet. Men du er ikke alene om det, og mange virksomheder står med samme udfordringer. Nedenfor kan du se reelle tal fra to virksomheder, der i den grad har optimeret deres forretning ved at få bedre styr på deres lager. For ikke at hænge nogen ud, har vi dog valgt at anonymisere dem.

 

Kunden havde 313 forskellige varenumre i sit varelager. I en periode på 12 måneder var der blot indkøbt 215 af disse varer. Med andre ord var 98 varer – svarende til 31% af varelageret – der må betegne som inaktive og irrelevante varer, som blot optog plads.

Men også i kategorien af aktive varer var der stor forskel på, hvor meget eller lidt, der var brug for varerne i dagligdagen. Mere end 75% af de såkaldt aktive varer, var indkøbt mindre end 4 gange i løbet af året. Det var en indikation af, at der enten ikke var et stort behov for disse varer, eller at der blev indkøbt for store mængder ad gangen.

 

De tørre tal fra virksomhed A:

  • 26% af de aktive varer var indkøbt 1 gang på 12 måneder
  • 51% af de aktive varer var indkøbt 1-3 gange på 12 måneder
  • 16% af de aktive varer var indkøbt 4-10 gange på 12 måneder
  • Og 16 varer – hvilket svarer til 7% af de aktive varer eller blot 5% af det samlede lager – bestod af varer, som var indkøbt mere end 10 gange på et år

 

Denne kunde havde ved begyndelsen af vores samarbejde oprettet 296 varer i sit varelager, men blot købt 189 af disse inden for et år. Procentsatsen for inaktive varer var derfor 36%.

Af de resterende, aktive varer blev tæt på halvdelen af varerne brugt ved så lav frekvens, at der ikke var behov for at købe ind mere end 3 gange på et år.

 

Tal fra virksomhed B:

  • 15% af de aktive varer var indkøbt 1 gang på 12 måneder
  • 29% af de aktive varer var indkøbt 1-3 gange på 12 måneder
  • 33% af de aktive varer var indkøbt 4-10 gange på 12 måneder
  • 23% af de aktive varer – svarende til 15% af det samlede lager – var indkøbt mere end 10 gange på 12 måneder

 

Få trimmet lageret – du kan outsource rodet til Sanistål

Som det fremgår af eksemplerne, giver et trimmet lager gode muligheder for en bedre udnyttelse af din virksomheds lagerkapacitet, et større overblik og dermed muligheden for besparelser på bundlinjen.

 

Saniståls lagerstyringskoncepter - kanban-systemet EasySupply og den industrielle vending automat StockMaster – er begge platforme, der er designet til hjælpe dig med at optimere processerne og give dine ansatte overblikket tilbage på lageret. Bag koncepterne er både en lang række automatiserede processer samt medarbejdere fra Sanistål, som i praksis overtager opgaven med at holde orden på dit lager og dine indkøb af forbrugsvarer.

 

Koncepterne er ligeledes med til at skabe resultater på bundlinjen, selv efter den indledningsvise trimning af dit lager. Både EasySupply og StockMaster giver nemlig mange konkrete forbrugsdata, som du fremadrettet kan bruge til at tage velovervejede, strategiske beslutninger.

Dato: 20. juli 2018
Emne: StockMaster, EasySupply

Andre artikler