Ledere klædt på til ejerskifte og ny strategi

Inden Ahlsell endelig overtager ejerskabet af Sanistål, skulle samtlige ledere forleden diskutere god ledelse i forandringstider ligesom de blev præsenteret for de nye strategiske indsatsområder, der skal arbejdes med efter sommerferien.

For anden gang på få måneder var lederne i Sanistål forleden samlet til et heldagsseminar i Middelfart med overnatning og socialt samvær. På seminaret blev lederne blandt andet præsenteret for de store linjer i Saniståls nye strategi, som har været flere måneder undervejs.

Vi bevarer vores autonomi
I maj blev det offentliggjort, at svenske Ahlsell har opkøbt hovedparten af Sanistål, men den endelige integration med Ahlsell kommer først på plads i løbet af efteråret.

”Ejerskiftet har selvfølgelig givet anledning til mange spørgsmål, og helt naturligt er der også nogen, der har været bekymrede. Men vi kommer til at bevare vores autonomi og skal ikke til at lave hele vores virksomhed om. Netop derfor tør vi også iværksætte vores nye strategiske indsatser. Når det er sagt, kan vi først præsentere en ny samlet strategi, når den formelle godkendelse af Ahlsells ejerskab er på plads. Ahlsell er en virksomhed, vi kan lære rigtig meget af, og som vil gøre os stærkere, og vi kommer til at være i tæt dialog om strategien”, siger administrerende direktør Claudio Christensen.

Ledergruppen spiller med åbne kort
Forandringsledelse var et selvstændigt punkt på dagsordenen, og for Rene Kelfast, salgschef for VVS Installation Øst, gav det god mening.

”Det er godt, at den udvidede direktion har taget teten og er villig til at investere i at hjælpe os med at få alle medarbejdere til at engagere sig i de ændringer, der bliver nødvendige. Forandringsparathed skal jo stå sin prøve, når forandringerne rammer en selv. Mine medarbejdere er naturligvis interesserede i, hvad både strategien og integrationen med Ahlsell indebærer, og derfor stillede jeg flere spørgsmål. Jeg sætter stor pris på den transparens og åbenhed, som den udvidede direktion udviste på mødet”, siger Rene Kelfast.

En mere helhedsorienteret tankegang
Saniståls udvidede direktion har brug for ambassadører, der kan drive hele organisationen igennem integrationen med Ahlsell og de nye strategiske indsatser.

”Det er ikke kun for syns skyld, vi beder vores ledere om at bruge knap to dage væk fra deres arbejde og familier. Vi har brug for dem for at lykkes med at få sat strøm til, eksekvere og få trukket værdi ud af strategien”, siger Claudio Christensen og fortsætter.

”At mødes med samtlige ledere er afgørende for at styrke samarbejdet på tværs i organisationen. Allerede efter det første lederseminar i foråret kan jeg se, at vi har forladt silotænkningen til fordel for en langt mere helhedsorienteret tankegang”.

Om Ahlsell

  • Ahlsell er Nordens førende distributør af installationsprodukter, værktøjer og andre leverancer til installatører, entreprenører, ejendomsadministratorer, industrien, elselskaber og den offentlige sektor.
  • Ahlsell har ca. 5.900 medarbejdere og mere end 240 butikker og tre centrallagre Hovedmarkederne er Sverige, Norge og Finland, og desuden opererer Ahlsell i Danmark, Estland og Polen.

Se nyheden "Sanistål på vej mod ny ejer" fra den 24. maj 2022

Dato: 06. juli 2022

Andre artikler